GAZETTE VOL. 61(2): 99-112 COPYRIGIIT © 1999 SAGE PUBLICATIONS,
LONDON, THOUSAND OAKS & NEW DELITI
[0016-5492(199904)61:2:99-112;008016]

ONE EVENT, THREE STORIES
Media Narratives of the Handover of Hong Kong in Cultural China

Zhongdang Pan, Chin-Chuan Lee, Joseph Man Chan and
Clement Y.K. So

Abstract / This article analyzes how the media from the People’s Republic of China, Taiwan and
Hong Kong constructed their respective narratives about the handover of Hong Kong — based on
their institutional configurations, the relevance of the story to their home constituencies, their con-
ventions of news-making and the cultural repertoire on which they drew to make the event intelli-
gible. Domesticating a global media event reflects and reproduces each society as a discursive
community; in a defining moment like this, the media bind each society through their shared ways
of interpretations and expression.

Keywords / Cultural China / discursive community / domestication / framing / Hong Kong /
news narrative

At midnight, 30 June 1997, a “solemn and meticulously scripted’ flag lowering
and raising ceremony crowned a series of events that led to Britain’s hand-over
of Hong Kong to the People’s Republic of China (PRC).! The historical and
political significance of this ceremony went beyond a simple rite of diplom-acy
and symbolized a host of imagined fundamental clashes such as colonialism vs
nationalism, capitalism vs Communism and East vs West. The handover loomed
larger than life also because of the world’s lingering memory of the Tiananmen
crackdown, which continued to be a source of uneasiness for Hong Kong. As a
global ‘media event’ (Dayan and Katz, 1992), the handover attracted more than
8000 journalists from around the world, making Hong Kong a site of ideologi-
cal contestation over which various discursive communities constructed their
narratives. This article seeks to analyze how the media from the PRC, Hong
Kong and Taiwan - three contentious discursive communities in what Tu
(1991) calls ‘Cultural China’ — tried to make sense of what undoubtedly would
come down in Chinese history as a watershed event.

Discursive Community and the Handover of Hong Kong

A ‘“discursive community’ is a group of people who share a framework to inter-
pret their ‘lived and living’ everyday experiences and resort to a set of common
conventions to talk about them (Fish, 1980; Wuthnow, 1989; Lincoln, 1989).2
The discursive binding of such a community shines at critical moments or

from the SAGE Socia Science Collections. All Rights Reserved.



100 GAZETTE VOL. 61 NO. 2

around special occurrences which function as a reference point and furnish a
rich repertoire of cultural symbols. As public stages, mass media rank among
the most important institutionally regulated venues for each community to
express discursively its shared experiences and to disclose its underlying cul-
tural and ideological premises (Edelman, 1988; Esherick and Wasserstrom,
1994). Events of historic importance mobilize the resources of each com-
munity’s public arena (Hilgartner and Bosk, 1988) and reinforce its core values.
In writing about the US media, Gans (1980: 37) said that foreign news was
treated as a variation on domestic themes ‘relevant to Americans or American
interests’ and “with interpretations that apply American values’. This is also true
of other media systems. The world media tend to selectively “domesticate’
(Cohen et al., 1996) an event like the handover of Hong Kong in consonance
with the ‘enduring values’ (Gans, 1980), national interests and foreign policy
agendas (Lee and Yang, 1995) of their home countries. They draw metaphors
from their own cultural repertoire to make the event seem more relevant and
meaningful to their home audiences. Of course, the journalist’s personal biog-
raphy, the organizational constraints of the media and the larger media environ-
ment all come to influence news production with varying strength.

In each society, the political system is a paramount structural apparatus for
building its media narrative. The media always favor an unusual event full of
drama, suspense, emotion and vivid images. The prescheduled nature of the
handover enabled the media to plan ahead of time the resources needed for knit-
ting their ‘news net’ and for developing their interpretative canons (Tuchman,
1978). However, the process of regime change turned out to be so surprisingly
smooth and peaceful as to rob the story of its essential elements to make a good
‘media event’ (Dayan and Katz, 1992). Journalists thus had to “hype’ news ele-
ments of spectacle, festivity and theatricality in order to attract audience atten-
tion. Staged conflict was a frequently used technique to achieve this effect, while
producing ‘color’ stories that purported to capture the ‘mood” was another.
These commonalities notwithstanding, the media also created narratives that
varied with the ‘institutional configurations within the media and the social
order’ (Dahlgren, 1991: 9), thus painting different ‘colors’ and catching differ-
ent ‘moods’ in their coverage. In general, the market-based media systems must
adhere to the ritual of journalistic objectivity (Tuchman, 1972) and orient
themselves toward the entertainment logic (Altheide and Snow, 1979,
McManus, 1994). Consequently, as a self-professed guardian of Hong Kong’s
liberty after the British exit, the US media harped on pessimistically about Hong
Kong’s imminent erosion of democracy, press freedom and human rights. The
British media showed a strong sense of ‘imperial nostalgia’, even going out of
their way to stress that Britain had brought civilization to the world and left a
good legacy in Hong Kong. The Japanese media were primarily interested in
Hong Kong’s continued stability to protect their own business opportunities,
while oblivious to its democratic yearnings. In contrast, the Chinese Commu-
nist organs sought to uphold the kind of national glory that Taiwan did not
aspire to and Hong Kong felt ambivalent about.

Thus conceptualized, this article examines how the three Chinese discursive
communities authored their media accounts of the handover event. Borrowing



PAN ET AL.: ONE EVENT, TIIREE STORIES 101

from Gamson, we employ a form of framing analysis to deconstruct the media
stories and then reconstruct them into what he calls discursive ‘packages’
(Gamson et al., 1992; Gamson and Modigliani, 1987, 1989). Each package is a
textual conglomerate with a primary frame (Goffman, 1974), a conceptual
scheme that threads the observable signification devices into a coherent whole.
The signification devices include concrete textual elements (such as images,
catchphrases, metaphors, depictions and exemplars) that reflect the underlying
structures (thematic scheme and grammar) of the story (Pan and Kosicki, 1993;
van Dijk, 1988). This analysis thus makes a semiotic comparison of media nar-
ratives along the paradigmatic axis and the syntagmatic axis (Fiske, 1982). Para-
digmatically, we examined the choices of textual units as small as words, images,
metaphors and catchphrases and as large as sources and historical exemplars.
Syntagmatically, we unpacked the rules or conventions that ‘structure’ such
textual units into a coherent narrative.

Our analysis covered the period between 16 June and 5 July 1997, strad-
dling the formal handover on 1 July. We analyzed texts — routine news, special
reports, documentaries and live coverage — from 28 media outlets (including
eight from the PRC, nine from Taiwan and 11 from Hong Kong), all chosen for
their significance and representativeness.? We also interviewed many of the
journalists from these media outlets: 11 from the PRC, eight from Taiwan and
10 from Hong Kong. The interviews probed the journalists’ background, inter-
ests and beliefs. More important, we explored the ways their organizations wove
the ‘news net’ or utilized available resources to meet challenge in a competitive
environment.

Resource Mobilization: Political vs Market Games

Treating the handover of Hong Kong as a political game, the PRC authorities
orchestrated a massive media mobilization effort to stage a ‘national ceremony’
for an event that had been touted as a major achievement of the Chinese Com-
munist Party (CCP). In early April, the CCP’s Propaganda Department began
to organize a workshop, urging more than 80 chief editors from Party news-
papers to create a ‘more hospitable opinion atmosphere’ for Hong Kong’s return
to the motherland. A month later the Propaganda Department and the Ministry
of Radio, Film and Television held a similar workshop with directors from
provincial radio and television stations. In its wake, the Propaganda Depart-
ment and the Office of Hong Kong and Macao Affairs of the State Council issued
a guideline stipulating the principles of media coverage and the political terms
of language to be used. The policy was to be implemented down to the very
basic unit in the propaganda system.

Of the 16 media outlets chosen to cover the handover, the big three — China
Central Television (CCTV), the People’s Daily and Xinhua News Agency — not
only accounted for a lion’s share of the 610-member entourage but also estab-
lished command centers at their Beijing headquarters. These skillful journalists
were given lengthy training sessions to review Deng’s speech on ‘one country
and two systems’, the Basic Law and the general conditions of Hong Kong. The
scale of CCTV’s operation was particularly grand: it formed a special team in



102 GAZETTE VOL. 61 NO. 2

1996 headed by the director himself, and then set up a Hong Kong office in
March 1997, altogether involving 1600 people (of whom 289 were in Hong
Kong, 100 were sent to cover eight different cities in China and 15 cities
abroad). Xinhua’s handover team consisted of 89 reporters in Beijing and 25
from the Hong Kong bureau; the People’s Daily dispatched 27 reporters and
editorial writers to join the five members in its Hong Kong bureau.

The CCP wanted to harness the national ceremony as a condensed and crys-
tallized expression of patriotic emotions and at the same time, mindful of his-
torical precedents, was determined to contain the mass euphoria. To that end,
the authorities organized tightly controlled extravaganzas visually appealing for
live television coverage simultaneously in eight strategically selected cities,
including Shanghai (the CCP’s birthplace), Nanjing (where the treaty of ceding
Hong Kong was signed), Guangzhou (the capital of Guangdong province
adjacent to Hong Kong), Shenzhen (a special economic zone next to Hong
Kong) and Dongguan (a small city along the Hong Kong border where the
burning of British opium triggered the war that lost Hong Kong). Moreover, to
create the semblance of a unified voice, the party-state accorded special advan-
tages on the big three official organs. The Office of Hong Kong and Macao
Affairs in Beijing and the Hong Kong Branch of the Xinhua News Agency liaised
between the official organs and the Hong Kong members of the transition team
to facilitate the officially scripted coverage.

Contrary to official Chinese media’s big-splash coverage, the Hong Kong
media had since 1984 chronicled every minute development in the tumultuous
process of political transition (Chan and Lee, 1991). What needed to be told
had been told. Even though the handover itself was only part of an unfolding
story, each media outlet still summoned every bit of resources to meet the
challenge. Comparing coverage to a war mission, an editor from the mass-
circulation Oriental Daily boasted that his boss ‘did not care about spending
money’ and granted every budget request made by reporters. Every paper pub-
lished a special commemoration issue on 1 July. Local television stations
devoted 24-48 hours to live coverage; TVB (Television Broadcasts) alone
reserved 400 people for the project. All told, 106 media outlets registered a total
of 2816 journalists with the handover organizers to, in the words of a leading
political editor, ‘document the history’. The broadcast industry (two commer-
cial stations, one cable system and one public channel) formed a voluntary con-
sortium that supplied signals through satellite feed to the world. Instead of being
mobilized from the political center, the media followed a mixture of political
and market imperatives; standing sentry over the political environment in flux
was, after all, a major source of their economic interest. An editor from the
English-language South China Morning Post admitted that the media were also
fighting to shed off their ‘timid’ and “self-censorship’ images (see Lee, 1998).
Echoing this sentiment, an editor from Ming Pao claimed that the paper was
trying seriously to pursue hard facts and capture ‘public mood’ rather than
simply do ‘song and dance stories’.

Across the strait, Taiwan as a non-participant found itself a likely victim
of the handover. Since the ‘one country, two systems’ policy was originally con-
ceived to lure Taiwan into ultimate reunification with China, Taiwan could



PANET AL.: ONE EVENT, TIHIREE STORIES 103

become the next target of the PRC’s pressure after Hong Kong. Taiwan’s 42
media outlets dispatched a contingent of 528 journalists to Hong Kong, ranking
fifth in size among all the countries. They mapped out their own ‘news net’
(Tuchman, 1978) with utmost attention paid to what kind of media strategies
their rivals were devising, but political democratization had ruled out the possi-
bility of government meddling. TTV (Taiwan Television Company), the largest
network, having formed a 97 Group’ and begun to air a special series titled
‘The Uncertain Future’, now assigned 39 staff to Hong Kong armed with a fat
budget of US$4 million. TVBS (Television Broadcasts Satellite) teamed up with
TVB, its Hong Kong parent company. Favoring a status quo relationship with
mainland China, the two leading newspaper chains — the United Daily News
and the China Times — each posted a 20-member team led by the chief editor
in an effort to outwit the other. The cash-rich Liberty Times, which preferred
Taiwan’s secession from China, did not opt to mount a comparable operation
but concentrated on domestic reactions instead. The Central Daily News, a
ruling party organ, found itself ideologically too awkward and financially too
strained to face journalistic competition. The fringe, pro-independence
Minzhong Daily only had a stringer on the spot to cover the extravaganza.
Overall, the Taiwan media suffered from having discriminatory access to news-
makers from Britain, the PRC and Hong Kong, who had granted frequent inter-
views with major foreign and PRC media but consistently ignored similar
requests from Taiwan journalists.

Media Narratives: Celebration, Rejection and Uncertainty

Although media outlets from the same political system might construct differ-
ent narratives, this internal variation was dwarfed by comparison to the vast
media contrast reflecting the constituencies, concerns and signification of the
three distinctly different Chinese systems. Following Gamson and Lasch
(1983), we constructed the ‘signature matrix’ to summarize the distinct dis-
cursive packages found in the media coverage.* In sum, we observe that China’s
media played up an ideologically and emotionally charged show of national fes-
tivity, the Hong Kong media revealed a sense of uncertainty and confusion
about the territory becoming a part of China, and the Taiwan media rejected
Beijing’s effort to extend the Hong Kong formula to the island nation. There
was little overlap in these packages.

The PRC Media: A ‘Nation-Family Celebration’

The PRC media articulated the thesis of national celebration through four major
discursive packages — national achievement, national festival, national family
and a brighter future — each distinguished by a central organizing scheme and
corresponding signification devices. Together they recreated a highly politicized
myth of Chinese as a nation-family (guojia). National festivity being a family
affair, expression of patriotic feelings was mingled with the rituals of ancestral
worship. On the eve of the handover, for example, a CCTV program featured a
family memorial of Lin Zexu, an official who ordered the burning of confiscated



104 GAZETTE VOL. 61 NO. 2

British opium and triggered the Opium War in 1840. The caption read, “The
family commemorating the ancestor and welcoming Hong Kong’s return.” After
a high-ranking official and the most senior member of the family clan read a
eulogy in a hometown gathering, 300 descendants recited a pledge of patrio-
tism to their distinguished ancestor. Similarly, CCTV and the People’s Daily
repeatedly quoted jubilant citizens as saying that they felt “happier than cele-
brating the Chinese New Year’, a traditional holiday for family reunion. They
profusely praised all ‘children of the Yellow Emperor’ who should be united as
closely as ‘flesh and bones’ in the ‘big motherland family’.

The “children of the Yellow Emperor’ all over the world were to be embraced
by Mother China from Beijing. For days, the People’s Daily carried special sec-
tions featuring various overseas Chinese communities honoring Hong Kong’s
return. Special care was taken to reflect geographical balance and to create a
global appearance. For example, on 2 July, this special section carried stories
originating from London, Washington, Tokyo, Melbourne and Johannesburg,
each representing a continent. CCTV sent 22 crews to cover different cities
within China and around the world; activities in various locations were syn-
chronized on the same screen to construct a mythical concept of ‘Chinese’ that
transcended spatial divide.

Visually revealing of this spatial orientation toward the nation-family in
Beijing, CCTV centered its coverage on a ‘countdown clock’ at the center of
Tiananmen Square. “The countdown clock has forever become a monument in
people’s heart’, a CCTV anchor announced in Beijing on 1 July. It was followed
by a camera shot of a sea of people surging toward the clock. Then came a pas-
sionate voiceover: “This is a spectacular festival for the Chinese nation, a cere-
mony of the century.” The camera shot shifted to a prerecorded live scene of the
30 June midnight celebration on Tiananmen Square which started with a CCTV
reporter exclaiming to the camera: ‘Friends, let’s count down. 10,9, 8, . . . Hong
Kong has come home!” Thousands of people gathered and roared around him.
Then a giant television screen placed on Tiananmen Square showed CCTV’s
live coverage of the handover ceremony in Hong Kong. The screen was now
jammed with scenes of national flags, fireworks and dances accompanied by the
sound of the national anthem and thunderous acclamations from the Square.
Then, the CCTV report cut to one city after another, repeatmg the same jubi-
lant scene and acclamation.

The head of the nation-family is the CCP. News commentaries emphasized
that washing away 150 years of national humiliation by reclaiming Hong Kong
was only possible under the CCP’s ‘correct leadership’. CCTV quoted a uni-
formed railway worker as saying with excitement, ‘Without the CCP, there
would be no new China; without the CCP, there would be no reform and open-
ness; without reform and openness, there would not be a strong motherland,;
without a strong motherland, there would be no return of Hong Kong.” The
opening paragraph of the People’s Daily editorial on 30 June read:

Tomorrow, 1 July, is the 76th anniversary of the Chinese Communist Party, also the happy
day of Hong Kong’s reunification with the motherland to wash away 100 years of national
humiliation. Having two celebrations in one day is a rare moment in our country’s political



PAN ET AL.: ONE EVENT, THREE STORIES 105

life. All Party comrades and people of different ethnic groups, with unparalleled excitement,
warmly celebrate the reunification of Hong Kong and praise our great Party!

Taiwan Media: Our Nation, Not Your Family

Contrasting Beijing’s euphoria was the subdued mood of the Taiwan media.
While showing a ‘national achievement’ package in their coverage, the Taiwan
media credited Hong Kong’s return to the Chinese people, not the CCP. The
other discursive packages — ‘one country, one better system’, future of Taiwan,
say ‘no’ to Chinese expansion, and celebration hysteria — all drew sharp dis-
tinctions between Taiwan and the PRC.

The government held an historical exhibition showing that it was the
Kuomintang (KMT) government, not the Communists, who had led China to
defeat the Japanese invasion and brought the country to international promi-
nence. Also retrieved from KMT archives for display was an original copy of the
Nanjing Treaty which ceded Hong Kong to Britain. Citing this document,
Foreign Minister John Chang claimed that only the Republic of China (ROC)
held historical continuity to the history of the Chinese nation (minzu), a delib-
erate reference to an identity larger than the PRC. He was quoted by the China
Times as saying: ‘Had Britain negotiated with us over the return of Hong Kong,
there would have been much less uncertainty because there would be no need
to have “one country, two systems”; all would [be governed by] the ROC’s free
democratic system.” President Li Denghui and Vice-President Lian Zhan, in
their interviews with domestic and foreign media, repeatedly refuted Beijing’s
‘one country, two systems’ and promoted what they called ‘one country, one
system — a better system’, meaning Taiwan’s flourishing democracy.

Taiwan’s mainstream media echoed the official position that there was one
China (as a nation) with a divided sovereignty enjoyed equally by two separate
governments (as sovereign states). They reported prominently Vice-President
Lian’s proclamation, to NBC’s Tom Brokow, that “Taiwan is part of China, but
not part of the PRC’ (China Times, 22 June). While expressing satisfaction at
Hong Kong’s returning to ‘the Chinese nation’, the head of Taiwan’s Mainland
Affairs Committee announced that Taiwan as a sovereign state would not accept
a local government status under the PRC’s ‘one country, two systems’ policy
(China Times, 16 June). The pro-independence media such as the Liberty Times
even treated China and Taiwan as two separate political entities; to them, the
distinction between a nation and a state was irrelevant. The paper (24 June)
warned that if China’s leaders should refuse to listen to the voice of Taiwan
people and should seek to impose ‘Chinese nationalism’, there would be blood-
shed. On 29 June, its report on a ‘Say No to China’ rally was headlined, ‘Oppos-
ing Chinese Annexation, The Whole of Taiwan Expresses Her Wish’. Taiwan
was portrayed as a homogeneous entity separated from China.

While the PRC media tried aggressively to incorporate various spatially
scattered Chinese communities into the confine of its nation-family, the Taiwan
media focused their attention on Taiwan’s future, which meant paradoxically
both bringing Taiwan closer to the PRC and distancing itself from the PRC. The
China Times ran an exclusive interview in three parts with Zhou Nan, then the



106 ) GAZETTE VOL. 61 NO. 2

PRC’s chief representative in Hong Kong. A front-page story printed Zhou’s
assurance that it would be ‘more convenient for Taiwan people to visit Hong
Kong after 1 July’. In a wide-ranging ‘question and answer’ report, Zhou was
quoted as telling Taiwan to “put away its worries’. The third report, written by
its chief editor, heaped praises on Zhou. Similarly, the media were preoccupied
for weeks with whether a senior Taiwan representative, Gu Zhenfu, would be
invited to attend the handover ceremony, whether he would accept the invita-
tion, where he would be seated among all the dignitaries, and whether he would
visit with PRC or new Hong Kong officials to resume long-stalled negotiations
with the mainland. Despite the difficulties in obtaining interviews with key
British, PRC or Hong Kong officials, the Taiwan media seemed alive and wide
ranging in reporting about their own government activities, protest rallies,
Taiwan’s political status and future business opportunities in Hong Kong. In
contrast, the PRC media reports of festivity and jubilation were abstractly
framed and devoid of concrete real-life experiences.

Hong Kong Media: Uncertain of Being Part of the Nation-Family

Serving a former colony inhabited by political and economic refugees from the
Chinese Communist revolution, Hong Kong’s media had always reflected deep-
seated suspicion and fear of the PRC as a source of disturbance. The handover
was a fait accompli arranged by Britain and China, over which the Hong Kong
people did not have any say (Chan and Lee, 1991). The main concern now was
whether China would indeed honor its promise to prevent ‘one country’ from
interfering with the ‘two systems’. The media coverage displayed four discur-
sive packages: the ‘one country, two systems’ model, the quest for democracy,
the British legacy and mixed feelings.

Capturing the essence of these discursive packages was the 1 July special
issue of the South China Morning Post, which ran the full text in both English
and Chinese of President Jiang Zemin’s speech at the handover ceremony. The
headline read, ‘Pledge on Rights and Non-Interference’. At the center of the
page, Jiang’s huge close-up shot was juxtaposed with photos of other world
leaders and their brief greetings, as if to convey that ‘the whole world is watch-
ing’. The mass-circulation Apple Daily also designed a striking front-page taken
up by a whole picture of Chinese and Hong Kong SAR flags being hoisted; it
ran a caption in huge bold-face that expressed a mixture of hope and fear:
‘Hong Kong should have tomorrow.” Even Ming Pao, which had been accused
of accommodating Beijing for years, placed on its 1 July front-page a story
quoting from the inaugural speech by the newly installed chief executive to say
that Hong Kong would enjoy an ‘unparalleled amount of autonomy’.

This mixed feeling of hope and fear has ideological and cultural roots. Ideo-
logically, Hong Kong was slowly establishing a nascent democracy in the 1990s
to respond to the growing needs of economic prosperity and to forestall Com-
munist interference, but it was a move China abhorred. Typical of the ‘quest
for democracy’ package, a South China Morning Post editorial (1 July) urged
China to leave what was sometimes called ‘the Hong Kong virus’ alone and
accept the fact that Hong Kong was different. It said that allowing Hong Kong



PAN ET AL.: ONE EVENT, TIIREE STORIES 107

to continue its own way of life was in keeping with the Sino-British Joint Dec-
laration and a key to its economic success. The paper also devoted the entire
second page of the 1 July issue to reporting various protests organized by the
ousted democrat legislators and other dissidents. By publishing various polls,
the media reflected widespread public fear that China’s People’s Liberation
Army (PLA), which had suppressed Tiananmen protesters in 1989, might upset
stability in Hong Kong. The PLA’s low pay was a topic of media scorn because
failure to resist material seduction might lead it to abuse power. On the other
hand, Ming Pao carried a long article by Louis Cha (1 July), its former owner
and a renowned political commentator, warning Hong Kong people against
challenging Beijing’s authorities as a way of preserving their own existing free-
doms.

Hong Kong people identified with Chinese culture but rejected the Com-
munist system, as an Apple Daily editorial (1 July) asserted. A columnist asked
rhetorically (24 June), “Why do so many people feel unsettled and alienated as
Hong Kong bids farewell to colonial rule?” Public polls were often reported to
show sharply divided feelings about becoming Chinese nationals. In a feature
story tracing the history of opinion poll measures of public confidence (1 July),
Ming Pao singled out the Tiananmen crackdown as the worst nightmare for
Hong Kong people. The Apple Daily also reported on the eve of the handover
that people were not optimistic about the future of democracy, freedom, human
rights and the economy in Hong Kong. Conversely, many local media praised
British legacies, as dramatized by a columnist’s ironical admonition:

Liu Binyan [a Chinese journalist in exile] once told me that we have to thank the Opium War.
Without this war . . . it would have been impossible for Hong Kong’s public opinion to monitor
China’s power all these years. It may not be appropriate to ‘thank the Opium War’, but to
say ‘thank you’ to what the colonial rule has brought to Hong Kong is consistent with facts.
(Apple Daily, 28 June)

British farewell was covered with sentimental and nostalgic fanfare. Television
cameras zeroed in on huge crowds lining up to catch a glimpse of the depart-
ing Governor Chris Patten. On 30 June, the Apple Daily captioned a photo of
aman holding Chris Patten’s photo and seeking his autograph, ‘Long Live Chris
Patten!” The South China Morning Post also reported the ‘hugs, kisses, and
tears all around’ the farewell to Patten.

Historical Scripts of the Media Narratives

Each media narrative connected the handover story to a much larger historical
framework to achieve coherence. Such a framework functioned as a ‘script’ for
the media to structure various seemingly isolated episodes into compelling
stories endowed with a distinct causal sequence. It was a template for the media
to contextualize a series of activities in terms of their overall historical or politi-
cal significance. In so doing, the media linked two different “modes of interpre-
tation” (Zelizer, 1993) and placed a micro local report about the handover
in the macro context of Chinese history. The media were at once covering
the handover and writing the history — in light of their technological needs



108 GAZETTE VOL. 61 NO. 2
TABLE 1
Features of the Historical Scripts of the Media Narratives
Features The PRC Hong Kong Taiwan
Starting The Opium War Historical accidents that ~ The Opium War in
point in 1840 occurred 150 years ago 1840
Hero The CCP, Mao and British legacy, Patten, Chiang Kai-shek,
Deng Xiaoping Hong Kong people and Taiwan people
the democrats
Villain Western imperialists, Chinese Communists, Western imperialists,
typified by Patten the PLA Chinese Communists
Historical Linear and continuous Linear and punctuated Linear, interrupted
flow and restarted on a
separate cause
Historical National pride and Hong Kong’s future Hong Kong’s future
present celebration; ‘One uncertain; Chinese uncertain; Taiwan’s
country, two systems’ identity in flux status unclear
works
Historical Greater national Uncertain Uncertain
future achievement, brighter

future

(especially for television cameras) and the ‘media logic’ (Altheide and Snow,
1979) of their own countries. For the media, a historical script represents an
unfolding story of conflict with a starting point and a directional flow toward a
future. As summarized in Table 1, the three media systems have followed these
scripts to define how the Hong Kong conflict unfolds and where the current
status is, replete with a roster of heroes and villains.

These media systems did not dispute the authenticity of happenings — which
had a clear chronology of various regime changes in Hong Kong — but their his-
torical significance. While the PRC and Taiwan media marked the Opium War
as the beginning of national humiliation and imperialist exploitation of China’s
weakness, the Hong Kong media seldom broached this issue at all. To construct
Hong Kong as a different part of China, the Oriental Daily staff were explicitly
instructed to ‘look forward’ instead of settling scores on historical controversies
surrounding the colonial past. On this issue, the media seems to largely endorse
a historical script proposed by Governor Patten in his farewell address:

[The chapter of the British responsibility in Hong Kong] began with the events that from
today’s vantage point, at the end of the following century, none of us here would wish or seek
to condone. But we might note that most of those who live in Hong Kong now do so because
of the events in our own century which today would have few defenders.

Settling a definite starting point for an event has profound implications for
assigning roles to the actors in story-telling. The PRC media told of a history



PAN ET AL.: ONE EVENT, THREE STORIES 109

that both involved western imperialists as villains, albeit with an obligatory
acknowledgment of Chinese corruption in the Qing Dynasty, and particularly
accentuated the CCP’s heroic role as the savior of China, both as a nation and
as a state. In this script, the history ran linearly from weak China losing its terri-
torial integrity to strong China washing away past humiliation. In comparison,
the Taiwan media constructed two separate and more complex story lines. One
of them, while vilifying western imperialists, portrayed a history in which Com-
munist insurgence had prevented Chiang Kai-shek’s nationalist government
from recovering Hong Kong and was continuing to jeopardize Taiwan’s demo-
cratic existence. The other story line depicted Taiwan either as a democratic
sovereign state sharing divided sovereignty with the PRC, or as an independent
nation in or of itself sharing no necessary political lineage with the PRC. Media
construction of this second story line had a murky starting point, given the diffi-
culty in linking the KMT’s past authoritarianism to today’s democratization.

Unlike the PRC or Taiwan media, Hong Kong’s media depicted a history of
the territory as developing linearly from a barren fishing village to an open and
rich international metropolis. This linear progression was only punctuated by
the Sino-British Joint Declaration in 1984 and the brutal Tiananmen crack-
down in 1989. However, the handover marked the end of this progression and
activated the horror images of the CCP, the PLA and the Tiananmen crackdown
as major villains — all against the heroic backdrop of the ‘Hong Kong people’,
who wrote a success story with diligence and intelligence, the democrats who
had courage to stand up to Beijing’s intimidation and the British colonialists,
who left a good legacy.

Conclusion

With a high degree of belief congruence in the intra-system media narratives, the
three media systems brought very different historical scripts, organizational
resources and ideological lenses to bear on the handover of Hong Kong and, at
this key interpretative moment, revealed very different constructions of China
and Chinese. There were hence three broadly divergent versions of the Hong
Kong handover story. To recapitulate, first, the PRC media’s nation-family
notion was based on mythical blood and ancestral ties; the Taiwan media rejected
this expansive framework, while the Hong Kong media were rife with identity
uncertainty. Second, the PRC media attempted to integrate all people of Chinese
descent across spatial reach in a national celebration. The Taiwan media were
intent on drawing different boundaries from the PRC, and the Hong Kong media
had to acquiesce to China’s presence on the one hand and distance itself ideo-
logically and psychologically by emphasizing Hong Kong’s ‘uniqueness’ on the
other. Third, taking different starting points for their ‘historical scripts’, the three
media systems defined the Hong Kong handover with very different significance,
wrote different story lines and recognized different heroes and villains. Fourth,
the media inscribed their narratives with the prevailing ideology and interest of
their respective constituencies. In sum, journalists marshaled their own meaning
systems, narrative skills and visual grammar, and firmly anchored their accounts
in their home-based interests. These factors contribute to the coherence of media



110 GAZETTE VOL. 61 NO. 2

narratives and reinforce the discourse of their own cultural selves. Domestica-
tion in foreign news-making is thus a process of articulating discursive binding
in a society.

It is often said that journalists write the first draft of history, but they are
producers and reproducers of national ideology in the international context.
Three necessary ingredients constitute a discursive community: its shared
means of interpretations, its shared conventions of signifying practices, and its
shared social and political conditions of discourse. With this concept, we can
bring either societies or time periods or both together into a common analyti-
cal framework (Wuthnow, 1989). The concept also has broad theoretical impli-
cations today, when media conglomerates, given their reach, have enormous
potential to transform regional and local occurrences into global media events
(Katz, 1992; Dayan and Katz, 1992). But stories about these presumably global
events are still being — and will continue to be — told through domestic lenses,
bearing an imprint of their political system and prevailing ideology. With the
concept of discursive community, we can see how through such story-telling,
each society or culture reassesses itself and copes with potential tensions to
achieve internal coherence in the face of globalization (Cohen et al., 1996). This
is the essential tension between globalization and localization.

Notes

This article is part of a larger project ‘Mass Media and Political Transition’ supported with a grant
from the Universities Grants Committee in Hong Kong. The able research assistance of Winnie
Kwok is gratefully acknowledged.

1. In this project we examined media accounts of 68 media organizations from eight different
countries. For space limitation, we refrain from making explicit reference to media sources of
the quotes in this article.

2. For an exposition of ideas related to ‘discursive community’, see Zelizer (1993), Radway (1984),
Jensen (1990), Snow and Benford (1992), Snow et al. (1986), Dahlgren (1991), Morley (1980),
Schroder (1994) and Darnton (1975).

3. In the PRC’s ‘commandist system’ (Lee, 1990), we selected media outlets by their official status,
including those at the center (e.g. the People’s Daily and CCTV) and those with a more com-
plementary role to play. In Hong Kong and Taiwan, we chose media outlets with market shares
(the Apple Daily and the Oriental Daily in Hong Kong, the China Times and the United Daily
News in Taiwan) and those with prestige among the elite and journalists (e.g. the South China
Morning Post and Ming Pao in Hong Kong). In these two societies, we also included those with
distinctly different ideological positions (e.g. the Liberty Times and the Minzhong Daily News
in Taiwan, and the pro-Communist Wen Wei Po in Hong Kong). Finally we included dominant
television networks: CCTV in the PRC, TVB and ATV (Asian Television) in Hong Kong and
TTV in Taiwan.

4. A detailed description of the ‘signature matrix’ will be provided upon request.

References

Altheide, D.L. and R.P. Snow (1979) Media Logic. Beverly Hills, CA: Sage.

Chan, ] M. and C.C. Lee (1991) Mass Media and Political Transition: The Hong Kong Press in
China’s Orbit. New York: The Guilford Press.

Cohen, A.A., MR. Levy, I. Roeh and M. Gurevitch (eds) (1996) Global Newsrooms, Local
Audiences: A Study of the Eurovision News Exchange. London: John Libbey.



PAN ET AL.: ONE EVENT, TIHREE STORIES : 111

Dahlgren, P. (1991) ‘Introduction’, pp. 1-24 in P. Dahlgren and C. Sparks (eds) Communication
and Citizenship: Journalism and the Public Sphere. London: Routledge.

Darnton, R. (1975) ‘Writing News and Telling Stories’, Daedalus 103: 175-94.

Dayan, D. and E. Katz (1992) Media Events: The Live Broadcasting of History. Cambridge, MA:
Harvard University Press.

Edelman, M. (1988) Constructing the Political Spectacle. Chicago, IL: University of Chicago Press.

Esherick, J.W. and J.N. Wasserstrom (1994) ‘Acting Out Democracy: Political Theater in Modern
China’, pp. 32-69 in J.N. Wasserstrom and E.J. Perry (eds) Popular Protest & Political Culture
in Modern China, 2nd edn. Boulder, CO: Westview Press.

Fish, 8. (1980) Is There a Text in this Class? The Authority of Interpretive Communities.
Cambridge, MA: Harvard University Press.

Fiske, J. (1982) Introduction to Communication Studies. London: Methuen.

Gamson, WA. and K.E. Lasch (1983) ‘The Political Culture of Social Welfare Policy’, pp. 397-415
in S.E. Spiro and E. Yuchtman-Yaar (eds) Evaluating the Welfare State: Social and Political Per-
spectives. New York: Academic Press.

Gamson, W.A. and A. Modigliani (1987) ‘The Changing Culture of Affirmative Action’, pp. 137-77
in R.G. Braungart and M.M. Braungart (eds) Research in Political Sociology, Vol. 3. Greenwich,
CT: JAI Press.

Gamson, WA. and A. Modigliani (1989) ‘Media Discourse and Public Opinion on Nuclear Power:
A Constructionist Approach’, American Journal of Sociology 95: 1-37.

Gamson, W.A., D. Croteau, W. Hoynes and T. Sasson (1992) “Media Images and the Social Con-
struction of Reality’, Annual Review of Sociology 18: 373-93.

Gans, H.J. (1980) Deciding What’s News: A Study of CBS Evening News, NBC Nightly News, News
Week and Time. New York: Vintage.

Goffman, E. (1974) Frame Analysis. New York: Harper & Row.

Hilgartner, S. and C.L. Bosk (1988) ‘The Rise and Fall of Social Problems: A Public Arena Model’,
American Journal of Sociology 94: 53-78.

Jensen, K.B. (1990) ‘Television Futures: A Social Action Methodology for Studying Interpretive
Communities’, Critical Studies in Mass Communication 7: 1-18.

Katz, E. (1992) ‘The End of Journalism? Notes on Watching the War’, Journal of Communication
42: 5-13.

Lee, C.C. (1990) ‘Mass Media: Of China and about China’, pp. 3-32 in C.C. Lee (ed.) Foices of
China: The Interplay of Politics and Journalism. New York: The Guilford Press.

Lee, C.C. (1998) ‘Press Self-Censorship and Political Transition in Hong Kong’, Harvard Inter-
national Journal of Press/Politics 3(2): 55-73.

Lee, C.C. and J.H.Yang (1995) ‘National Interest and Foreign News: Comparing US and Japanese
Coverage of a Chinese Student Movement’, Gazette 56: 1-18.

Lincoln, B. (1989) Discourse and the Construction of Society: Comparative Studies of Myth, Ritual,
and Classification. New York: Oxford University Press.

McManus, J.H. (1994) Market-Driven Journalism. Thousand Oaks, CA: Sage.

Morley, D. (1980) The National Audience. London: British Film Institute.

Pan, Z. and G.M. Kosicki (1993) ‘Framing Analysis: An Approach to News Discourse’, Political
Communication 10: 55-75.

Radway, J. (1984) Reading the Romance: Women, Patriarchy, and Popular Literature. Chapel Hill:
University of North Carolina Press.

Schroder, K.C. (1994) ‘Audience Semiotics, Interpretive Communities and the “Ethnographic
Turn” in Media Research’, Media, Culture & Society 16: 337-47.

Snow, D.A. and R.D. Benford (1992) ‘Master Frames and Cycles of Protest’, pp. 133-55 in A.D.
Morris and C.M. Meuller (eds) Frontiers in Social Movement Theory. New Haven, CT: Yale Uni-
versity Press.

Snow, D.A., E.B. Rochford Jr, S.K. Worden and R.D. Benford (1986) ‘Frame Alignment Process,
Micromobilization, and Movement Participation’, American Sociological Review 51: 464-81.

Tu, WM. (1991) ‘Cultural China: The Periphery as the Center’, Daedalus 120: 1-32.

Tuchman, G. (1972) ‘Objectivity as Strategic Ritual’, American Journal of Sociology 77: 660-79.

Tuchman, G. (1978) Making News: A Study in the Construction of Reality. New York: Free Press.

Van Dijk, T.A. (1988) News as Discourse. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.



112 GAZETTE VOL. 61 NO. 2

Wuthnow, R. (1989) Communities of Discourse: Ideology and Social Structure in the Reformation,
the Enlightenment, and European Socialism. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Zelizer, B. (1993) ‘Journalists as Interpretive Communities’, Critical Studies in Mass Communi-
cation 10: 219-37.

Zhongdang Pan is an Associate Professor of Journalism and Communication
at the Chinese University of Hong Kong. His research interests include politi-
cal communication and Chinese media.

Address Departrﬁent of Journalism and Communication, Chinese University of
Hong Kong, Shatin, Hong Kong SAR.
[email: b793797@mailserv.cuhk.edu.hk]

Chin-Chuan Lee is Professor of Journalism and Mass Communication at the
University of Minnesota. He was Professor of Journalism and Communication
at the Chinese University of Hong Kong (1994-8) and founding president of
the Chinese Communication Association.

Address School of Journalism and Mass Communication, University of Min-
nesota, Minneapolis, MN 55455, USA.
[email: leexx010@umn.edu]

Joseph Man Chan is a Professor in the Department of Journalism and Com-
munication at the Chinese University of Hong Kong. His research interests
include international communication, mass media and social change, and the
social impact of information technologies.

Address Department of Journalism and Communication, Chinese University of
Hong Kong, Shatin, Hong Kong SAR.
[email: josephmchan@cuhk.edu.hk]

Clement Y.K. So is an Assistant Professor at the Department of Journalism and
Communication, Chinese University of Hong Kong. His major research inter-
ests include political communication, news analysis, and sociology of know-

ledge.

Address Department of Journalism and Communication, Chinese University of
Hong Kong, Shatin, Hong Kong SAR.
[email: clementso@cuhk.edu.hk]



